De ultieme reisroute van 14 dagen door Slovenië met kinderen

OVER DE AUTEUR

Hi! Ik ben Summer - de Wereldtrein 🙂

Samen met mijn man, Heine, hebben we al veel van de wereld mogen ontdekken. Maar we begrijpen dat reizen niet altijd even goed is voor de planeet. Na de geboorte van onze dochter (inmiddels 5 jaar), werd onze interesse in duurzaam reizen en leven nóg groter. Vanuit huis maakten we met haar al vaker een ‘fictieve’ reis naar mooie bestemmingen. Zo ontstond het idee voor @deWereldtrein en de naam, door haar bedacht. Ze wilde elke dag wel een reisje maken met de Wereldtrein.
De ultieme reisroute van 14 dagen door Slovenië met kinderen

E-roadtrip naar Slovenië in het voorjaar (april /mei)

Wij hebben in de meivakantie van 2023 een fantastische reis naar Slovenië gemaakt met onze elektrische auto. Omdat wij graag duurzamer op reis gaan kijken we altijd of de bestemming waar we heen willen ook goed bereikbaar is met de elektrische auto of de trein. Slovenië stond al lang hoog op ons lijstje en was gelukkig heel goed te doen! Als we toch gaan vliegen, dan compenseren we onze CO2-uitstoot via Trees for All.

De Wereldtrein is een duurzaam initiatief waarbij je met onze kinderboekjes (4+) op reis gaat vanuit huis. Je ontdekt een land naar keuze aan de hand van o.a. spelletjes, knutselactiviteiten, koken, muziek en filmpjes. Ook leer je meer over de duurzaamheid in het land. Aan de ene kant zijn de boekjes geschikt om je met je kinderen voor te bereiden op je reis. En aan de andere kant zijn de boekjes ook mooi voor gezinnen die wellicht nooit zo’n (verre) reis kunnen of willen maken.

Omdat wij ook graag iets teruggeven doneren wij een deel van de opbrengst aan een goed doel die is gekoppeld aan het gekozen land. Je geeft dus letterlijk iets terug aan het land en de lokale bevolking. Daarnaast besteden we op onze site aandacht aan duurzame projecten wereldwijd, verkopen we verantwoorde souvenirs en geven we Duurzaam op Reis workshops bij o.a. bibliotheken, (kinder)festivals, BSO’s en scholen.

In deze blog voor GlobeDochters lees je meer over een duurzame rondreis door Slovenië met kinderen

Vervoer -Slovenië met kinderen

Als we ver op reis gaan met de auto vinden we het altijd prettig om gelijk al rustig aan te doen, ook omdat we natuurlijk onderweg moeten laden. Het laden in Duitsland is geen probleem. Langs de snelweg zijn diverse laadstations te vinden. Wij kijken van tevoren waar we willen laden en hebben ook altijd een back-up locatie mocht het bijvoorbeeld te druk zijn of als de laadpalen niet werken. Onze voorkeur gaat uit naar max. 5 à 6 uur rijden per dag met een lange lunch- en laadstop. In Duitsland kozen wij voor de IONITY Charging Stations

Beste reistijd – Slovenië met kinderen

Slovenië is het hele jaar door te bezoeken, maar de beste reistijd is van mei t/m september. Persoonlijk vinden wij mei een heerlijke maand om op vakantie te gaan. Het is nog niet te druk of te warm en de prijzen liggen ook vaak net iets lager dan in het hoogseizoen. Je moet in mei wel een beetje mazzel hebben met het weer. Het kan in Slovenië lang en vaak regenen maar het kan ook al heel zonnig en aangenaam zijn.

Reis afstanden -Slovenië met kinderen

We overnachten bij voorkeur in duurzame (lokale) accommodaties zoals eco-hotels, eco-vakantieparken, eco-campings of een bijzondere accommodatie zoals een boomhut, berghut of een homestay (bij een familie). We reizen langzaam, waarbij we geen lange aftstanden reizen, dit is ook met een elektrische auto niet handig.

Startpunt van Alphen aan den Rijn naar Würzburg, Duitsland

De reis begon in onze woonplaats Alphen aan den Rijn. Van daaruit zijn we in ongeveer 6 uur naar Würzburg in Duitsland gereden. Dit was onze eerste stop waar we één nachtje verbleven in Hotel Fischzucht, een klein familiehotel. Het hotel heeft eigen laadpalen en een Italiaans restaurant wat ideaal was na een volle dag rijden.

Van Würzburg naar Salzburg, Oostenrijk

De volgende dag reden we verder naar Oostenrijk. We waren nog nooit in Salzburg geweest en dit leek ons een leuke stad om een nachtje te verblijven voordat we naar Slovenië gingen. In ongeveer 5 uur waren we bij onze tweede stop, het duurzame Eco-Suite Hotel in Salzburg. Een heel fijn hotel met uitzicht op de Alpen. Het hotel lag net iets buiten het centrum, maar met de auto of OV was je er zo. We waren vroeg vertrokken uit Duitsland dus hadden nog genoeg tijd om de stad te bekijken. De stad is perfect om even lekker te struinen door de straatjes en er zijn volop eetgelegenheden en winkels. Omdat Salzburg niet supergroot is heb je genoeg tijd om een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. De Altstadt vonden wij vooral erg leuk en gezellig. Ook de omgeving van Salzburg (Salzburgerland) is mooi met heel veel wandelmogelijkheden.

Van Salzburg naar Bohinj, Slovenië

Vanuit Salzburg rijd je een schitterende route door de Alpen in ongeveer 3 à 4 uur naar Bohinj. Wij deden er iets langer over omdat we een extra lange lunchstop hadden om te genieten van de omgeving en de frisse berglucht. Omdat wij er in de meivakantie waren konden we zonder files door de bekende (en beruchte) Karawankentunnel. In het hoogseizoen (juli/augustus) staan hier namelijk vaak lange files omdat de tunnel maar beschikt over één buis. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden mocht je in die periode die kant op willen. Een andere mogelijkheid is om de tunnel te vermijden en via Italië naar Slovenië te rijden.

Bohinj, Slovenië

Slovenië is een klein land, de helft van Nederland, dus je kunt vanuit één plek al heel veel dingen zien en doen. Wij hadden gekozen voor twee accommodaties en van daaruit het land te ontdekken. De eerste locatie was in Bohinj bij het duurzame Bohinj Eco-hotel. Hier verbleven we 5 nachten. Het is een ruim opgezet familiehotel met moderne kamers, eigen laadpalen, een zwembad en bowling. Het hotel lag prachtig gelegen tussen de bergen. In de zomer kan het erg druk zijn en ’s winters kun je er skiën. Maar in mei was het nog heerlijk rustig.

Outdoor activiteiten

Vanuit Bohinj kun je veel leuke uitstapjes maken en de fantastische natuur ontdekken. Slovenië staat bekend om haar blauwe meren, bergen, grotten en ongekende natuur.
Vooral outdoor liefhebbers kunnen helemaal los in dit land. Je kunt er wandelen, fietsen, klimmen, raften, zwemmen, paragliden, kanoën. Echt van alles!

Wij houden erg van de natuur en hebben een aantal wandelingen gemaakt die goed te doen zijn met kinderen. Bij het meer van Bohinj (aanrader!) kun je mooi wandelen en in de zomer ook zwemmen. Vanaf het plaatsje Ukanc liepen we een superleuke wandeling speciaal voor kinderen: Goldhorns Fairyland. De route stond in het teken van lokale sprookjes en onderweg moest je verschillende opdrachten doen. Er is ook een speeltuin en een lokaal restaurant om na het wandelen iets lekkers te eten en te drinken.

Watervallen, Nationale parken en steden

Samen met onze dochter hebben we ook twee wandelingen gedaan naar watervallen.
Wij hadden gekozen voor de Peričnik waterval en de Savica waterval (vlakbij het meer van Bohinj). De Peričnik waterval raden wij aan om zo vroeg mogelijk te doen in verband met de drukte. Het is een smallere weg (trap) naar boven maar wij vonden het wel goed te doen met kinderen vanaf een jaar of 4/5. De waterval ligt midden in de bossen en is uniek omdat je erachter langs kunt lopen.

Verder hebben we vanuit Bohinj uitstapjes gemaakt naar de Soča Vallei, Triglav National Park en de hoofdstad Ljubljana. Ljubljana is eerder uitgeroepen tot de groenste hoofdstad van Europa en dat merk je gelijk als je er bent. De stad is geheel autovrij, omringd door een park vol bomen en de stromende rivier. Ik vond het een van de leukste hoofdsteden die ik heb bezocht. Klein, heel gezellig en superschoon. Het leuke is dat de stad niet echt veel bezienswaardigheden heeft. Je kunt dus gewoon rondlopen, op je gemak genieten en de sfeer proeven. Slovenië staat ook bekend om haar taartjes en toetjes, dus dat mag je zeker niet overslaan! Wij hadden heerlijke taartjes gegeten bij Lolita. Als je binnenkomt krijg je gelijk keuzestress, want alles ziet er lekker uit.

Van Bohinj naar Bled – Slovenië met kinderen

Onze tweede accommodatie lag op slechts 20 minuten rijden van Bohinj, in Bled. We waren eerst van plan om iets verder naar beneden te rijden, maar we waren op slag verliefd geworden na het zien van deze accommodatie. We sliepen namelijk in een boomhut!
Het eco-park Garden Village is volledig duurzaam, met een grote (moes)tuin, een lokaal restaurant en eigen laadpalen. Wij verbleven hier 4 nachten en het was GEWELDIG.

Wat te doen in Bled – Slovenië met kinderen

Bled is een vrij toeristisch plaatsje, vooral in het hoogseizoen. Meestal proberen we dit te vermijden, maar het eco-park lag gelukkig heel rustig. Vanuit Bled hebben we o.a. Lake Bled bezocht, gewandeld door de spectaculaire Vintgar Kloof en een roadtrip gemaakt naar Kranjska Gora (een bergdorpje tussen de Julische Alpen), Lake Jasna en de nabije omgeving. Allemaal zeer de moeite waard. Vergeet ook niet de traditionele Bled cake te proeven als je in Bled bent. De Slovenen zijn er supertrots op!

Van Bled naar Fürth, Duitsland

De twee weken vlogen voorbij. Er was nog zoveel meer te ontdekken, dus we gaan zeker een keer terug. Vanuit Bled zijn we in één dag teruggereden naar Duitsland. Dit was voor ons doen een behoorlijke rit van bijna 7 uur. In Fürth, vlakbij Neurenberg, verbleven we één nachtje in het familiehotel Werners Boutique Hotel. We wilden op de terugreis liever de grote steden vermijden in verband met de drukte. Dit duurzame hotel lag centraal met een parkeergarage aan de overkant met goede laadpalen.

Van Fürth naar Stein, Limburg

Onze vakantie eindigden we in Stein, Limburg. Hier konden we rustig bijkomen en de auto een nachtje opladen voor het laatste stukje naar huis. We verbleven bij Hotel Stein-Urmond van Van der Valk. Een grote keten maar wat wij erg waarderen is dat ze zich actief richten op duurzaamheid. Ze beschikken over een Green Key label en ze zijn uitgeroepen tot meest duurzame hotelketen. Heel fijn!

Weer thuis…Slovenië met kinderen

De E-roadtrip naar Slovenië was in één woord fantastisch en ik zou het iedereen kunnen aanraden om dit land te bezoeken. Het is nog niet ontdekt door de massatoerisme en hopelijk blijft dit ook zo. Heel kindvriendelijk, gastvrije bevolking, zeer goed bereikbaar met de elektrische auto, een grote keuze aan duurzame accommodaties in alle prijsklassen en bovenal omringd door adembenemende natuur. Onze dochter vond het wandelen naar de waterval, het zwembad in Bohinj, de lekkere toetjes en ijsjes en natuurlijk de boomhut het allerleukst. We gaan zeker nog een keer terug!

Wil je meer weten over onze reis naar Slovenië met kinderen en weten waar we nog meer geweest zijn met onze kinderen? Volg ons dan via Instagram @dewereldtrein

Liefs Summer

Wij vragen gezinnen die een bijzondere rondreis maakten, om hun ultieme reisroute met ons te delen. Zo inspireren we andere GlobeOntdekkers bij het plannen van hun (verre) reis. Lijkt het je leuk om net als Inge een gastblog te schrijven voor de GlobeDocchters website? Stuur een berichtje via deze link

Deel dit artikel:

Zwanger reizen in Sri Lanka: de perfecte babymoon bestemming!

Sri Lanka is een eiland, ongeveer 1,5 keer zo groot als Nederland gelegen naast India. Deze diverse bestemming biedt voor ieder wat wils, ook als je zwanger op rondreis wil is Sri Lanka een gave bestemming. Je vindt er zon, zee en strand, cultuur, maar ook natuur en...

25 x UNIEK overnachten in Albanië

Dat Albanië een unieke bestemming is is wel duidelijk. Ook is Albanië razendsnel populair aan het worden. Wacht daarom niet te lang om naar dit waanzinnige land toe te gaan. In deze blogpost beschrijven we de leukste plekken om te overnachten in Albanië van 50 – 130...

Beste reistijd (periode) voor een rondreis Albanië

Albanie is niet een bestemming die het gehele jaar door te bezoeken is als je uitgaat van een strand vakantie met mooi weer. Het is een korte periode waarin het land in bloei staat en je kan genieten van de stranden en wandelingen. Daarnaast is het goed om je bewust...

Hoe is de veiligheid in Albanië als vakantieland?

Een gids over de veiligheid in Albanie tijdens een rondreis Albanië, een land doordrenkt van geschiedenis, natuur en een unieke cultuur, is de laatste jaren steeds meer in trek bij toeristen. Gelegen aan de Adriatische en Ionische Zee biedt Albanië een ongerepte...

De 5 leukste plekken voor een rondreis Bali met (kleine) kinderen

In 8 weken tijd hebben wij de mooiste plekken van Bali mogen ontdekken met onze kinderen. Wij begonnen in Canggu, de plaats die we ook voor 4 weken als hoofd basis gebruikten. Vanuit daar hebben we meerdere uitstappen gedaan tot we daarna voor 4 weken Ubud als...

WONDR Instagram experience Amsterdam met kinderen bezoeken

In de vakantie bezochten wij met 2 jonge kinderen (2 en 6 jaar)  WONDR Instagram experience in Amsterdam. Het uitje voor kinderen die gek zijn op kleur, teddyberen en bijzonder gestijlde kamers. Werkelijk aan alles is gedacht en voor elke leeftijd is het een leuk...

De ultieme reisroute van 3 weken door Namibië met kinderen

Namibië, het land van uitgestrekte vlaktes, ongerepte natuur en indrukwekkende zandduinen. Onze reis naar Namibië met kinderen was werkelijk een onvergetelijke ervaring. We kozen voor een avontuurlijke 18-daagse road trip, waarbij we rondreden in een pick-up met twee...

De ultieme reisroute van 4 weken door de Filipijnen met kinderen

De Filipijnen met kinderen, de Filipijnen bestaan uit ruim 7000 tropische eilanden. Hoe kies je welke eilanden je gaat bezoeken? Je wil graag een logische route met niet al te veel onnodige reistijd. Het is leuk om je helemaal te verdiepen in een land en zo de beste...

5 x Bijzonder overnachten in het noorden van Albanië met kinderen

Albanië in het kort - Overnachten Albanië met kinderen Albanie is een bestemming die nog niet bij heel veel mensen bekend is en dit maakt het land juist authentiek. Je kan hier voor gemiddeld 50 euro per nacht een kamer boeken voor 4 personen. Dat is nog eens leuk en...

Met kinderen naar vakantiepark de Norgerberg, in de Drentse bossen, in het brinkdorp Norg

vakantiepark Norgerberg met kinderen in de Drentse bossen Welkom in Norg, een charmant brinkdorp omringd door de rustgevende Drentse bossen. Of je nu op zoek bent naar historie, natuurlijke speelplaatsen of gewoon een ontspannen uitje met het gezin, Norg biedt het...

AL ONZE BLOGS

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Handige links voor het plannen

van jullie reis

Onze reistips zijn voor jou gratis beschikbaar. Wij werken samen met verschillende partners om mooie en praktische blogs te kunnen blijven schrijven. Wanneer je via een van de onderstaande links iets boekt of koopt, dan ontvangen wij een kleine commissie van het bedrag. Hier zijn voor jou geen extra kosten aan verbonden, maar zorgt ervoor dat wij dit werk kunnen blijven doen.